دسته‌ها
خدمات دیگر دانستنی های فیزیک

روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

افزایش تمرکز در مطالعه

چگونه در حین مطالعه تمرکزمان را افزایش دهیم؟


 

حفظ تمرکز در حین مطالعه می تواند کار بسیار سختی باشد، به خصوص زمانی که مواد مطالعه از موضوعات مورد علافه نباشد. به طور مثال مطالعه دروس مدرسه برای دانش آموزان هرگز جز هیجان انگیزترین کارهای دوران مدرسه نبوده است. البته با اراده قوی و یادگیری چند تکنیک مطالعه، می توان تمرکز در حین مطالعه را تا حدود زیادی افزایش داد، حتی اگر مورد مطالعه از علایق شما نباشد.

در این مقاله تکنیک های حفط تمرکز در مطالعه را در دو بخش بیان می کنیم :

بخش اول: فراهم نمودن شرایط مطالعه ی با تمرکز

study concentration01 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

۱ – محیط مناسبی برای مطالعه انتخاب کنید. اگر بتوانیم مواردی که موجب حواس پرتی در حین مطالعه می شود را تا آنجایی که ممکن است  از بین ببریم، بسیار خوب است. شما در ابتدا باید یک محیط زیبا و آرام و مناسب که خودتان در آن احساس راحتی می کنید، بیابید.

  • یک محیط آرام مانند یک اتاق خصوصی یا کتابخانه پیدا کنید. اگر شما هوای تازه دوست دارید می توانید به یک مکان آرام در بیرون از خانه بروید و بهتر است جایی باشد که به اینترنت دسترسی داشته باشید تا در صورت ضرورت بتوان از آن استفاده کرد.
  • به یاد داشته باشید که هر کسی ترجیحات خود را دارد. ممکن است کسی در جای کاملا آرام و بدون سر و صدا مطالعه کند یا شخص دیگری در مکانی شلوغ و پر سر و صدا بهتر مطالعه کند.
  • همیشه به خودتان باور داشته باشید.

اگر شما از ترجیحات مطالعه خود آگاهی ندارید، می توانید موارد مختلف از قبیل مطالعه در محیط آرام، مطالعه در محیط شلوغ، مطالعه به همراه موسیقی، مطالعه انفرادی، مطالعه چند نفره و … را امتحان کنید تا مشخص شود در چه حالتی بیشترین تمرکز را در مطالعه دارید و همان را انتخاب کنید.

study concentration02 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

۲ گردآوری همه مواد مطالعه در کنار خود. مواد آموزشی مورد نیاز شامل کتاب های درسی، جزوه، دفترچه یادداشت، راهنمای مطالعه، مقالات، نشانه گذار و یا هر چیزی که در حین مطالعه به شما کمک می کند تا متمرکز بمانید و همچنین یک میان وعده مانند تنقلات، آجیل، آب و … را در کنار خود گردآوری کنید. شما باید همه مواد اموزشی مورد نیاز را در دسترس قرار دهید تا در صورت نیاز به سرعت بتوانید از ان ها استفاده کنید. به طور مثال اگر به یادداشت برداری نیاز داشته باشید و دفترچه یادداشت را به همراه نداشته باشید برای یافتن آن باید وقت صرف کنید و تمرکز خود را از موضوع اصلی از دست حواهید داد.

study concentration03 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

۳ پاکیزگی محیط مطالعه. موادی که در حین مطالعه به ان ها نیازی ندارید را از محیط مطالعه خود خارج کنید تا تمرکز شما در حین مطالعه به هم نریزد. این مواد می تواند شامل ظروف مواد غذایی، زباله های کاغذی، تکه های مواد غذایی، وسیله های بازی و … باشد. گاهی اوقات با نگاه کردن یا لمس کردن هر یک از مواد گفته شده در فوق ممکن است فکرتان به آن معطوف شود و تمرکز خود را در مطالعه از دست دهید.

study concentration04 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه۴ – وسیله های الکترونیکی غیر ضروری را کنار بگذارید. تلفن همراه، تبلت، دستگاه پخش موسیقی و حتی لپتاپ را اگر برای مطالعه نیازی ندارید، کنار بگذارید. حضور این وسایل در محیط مطالعه شما می تواند به عنوان یکی از مهم ترین عوامل حواس پرتی شما باشد. به شدت توصیه می شود وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید و از محیط مطالعه دور کنید. چرا که اعلان های شبکه های اجتماعی، پیامک ها، تماس های صوتی می تواند تمرکز شما را کاملا به هم ریخته و ذهن شما را معطوف خود نمایند و مدت زیادی از زمان مطالعه شما را تلف کنند.

study concentration05 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه۵ – تعیین برنامه منظم مطالعه . یک برنامه زمانی مناسب برای مطالعه خود تعیین کنید و سعی کنید هر روز آن را تکرار کنید. با این کار، زمان مطالعه برای شما تبدیل به عادت می شود. و موجب افزایش تمرکز شما در این ساعات روز خواهد شد. از سطح انرژی خود در طول روز یا شب آگاه شوید. به نظر شما انرژی شما در طول روز بیشتر است یا شب؟ می توانید مطالعه در ساعات مختلف روز یا شب را امتحان کنید و زمانی که انرژی بیشتر و تمرکز بالاتری دارید را انتخاب کنید. وقتی شما انرژی بیشتری داشته باشید، متمرکز تر هستید و می توانید موضوعات سخت تری را مطالعه کنید.

study concentration06 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعهیک شریک مطالعه انتخاب کنید. گاهی اوقات بررسی یک ماده درسی توسط شخص دیگری می تواند در مطالعه و یادگیری به شما کمک کند. شریک مطالعه ممکن است دیدگاه و ایده جدیدی نسبت به یادگیری موضوع به شما بدهد و مفهوم را برای شما روشن تر سازد. یا اینکه شما یک بخش از درس را برای او بازگو کنید. تکرار یک مفهوم برای شریک مطالعه موجب تثبیت آن موضوع در ذهن می شود. شریک مطالعه می تواند شما را در مسیری قرار دهید که تمرکز بالاتری داشته باشید، چرا که شما نسبت به یادگیری او حس مسئولیت پیدا می کنید. در انتخاب شریط مطالعه دقت کنید چرا که ممکن است شریکتان خودش عامل حواس پرتی باشد. سعی کنید افرادی را به عنوان شریک مطالعه انتخاب کنید که هم سطح و هم فکر با شما یا حتی قوی تر از شما باشند. بدین صورت شما برای رساندن خود به او تلاش بیشتری خواهید کرد و این موضوع موجب افزایش تمرکز حین یمطالعه می شود.

study concentration07 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه۷ – به خودتان انگیزه بدهید. قبل از شروع مطالعه، به چیزی فکر کنید که بتواند به عنوان یک پاداش برای موفقیت شما باشد. به طور مثال می توانید با تنظیم برنامه خود پس از ساعت مشخص مطالعه، زمانی را با دوست یا خانواده به بیرون بروید یا شام بخورید و یا فیلم ببینید. ایجاد انگیزه می تواند تمرکز شما در مطالعه را افزایش دهد. برای پروژه های مطالعاتی بزرگتر، باید انگیزه های بزرگتری را در نظر بگیرید.

 

بخش دوم : حفظ تمرکز در حین مطالعه

study concentration08 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

۱ انتخاب روش مطالعه موثر. یافتن یک روش مطالعه مناسب و مفید می تواند به حفظ تمرکز شما در مطالعه کمک کند. البته روش های مختلفی وجود دارد که برای افراد متفاوت، تاثیر متفاوتی خواهند داشت. سعی کنید چند روش مختلف را در ابتدا امتحان کنید و موثرترین را برای خود انتخاب کنید.

گاهی اوقات مطالعه ساده یک جزوه و بررسی نمونه سوالات می تواند روش موثری باشد. اما برخی از روش های دیگر مطالعه، عبارتند از :

  • یادداشت برداری. یادداشت برداری در حین مطالعه و یا استفاده از فلش کارت های آماده می تواند در حفظ کلمات، روابط، اصطلاحات و مفاهیم بسیار مفید باشد.
  • رسم شکل. در برخی دروس نقشه های مفهومی و بررسی نمودارها بسیار مهم هستند. بنابراین رسم نقشه های مفهومی و نمودارها و شکل های مختلف می تواند مطالعه شما را نظام مند کرده و به شما در تجسم مفاهیم و به یاد ماندنی تر کردن مطالب کمک کند.
  • ایجاد یک طرح کلی. شما می توانید حالات مختلف موضوع ددسی را به صورت یک نقشه کلی در نظر گرفته و یک طرح کلی از مواد درسی ایجاد کنید که در آن مفاهیم اصلی و جزییات یادداشت شده باشند. گروه بندی اطلاعات می تواند در به یادآوری جزییات در آزمون ها بسیار مفید باشد.

بازجویی دقیق از خود. هنگامی که مبحثی را مطالعه می کنید از خودتان چرایی آن را بپرسید و برای پاسخ، آن را در ذهن یا حتی با صدای بلند تکرار کنید. اینکار موجب تثبیت مطالب در ذهن می شود. سعی کنید نسبت به هر مفهوم جدید و مهم، دلیل ان را بپرسید و با یافتن دلیل و تکرار آن برای خود، به خوبی بیاموزید. حتی در پایان هر فصل نیز می توانید خلاصه کل فصل را از خود بازجویی کنید.

study concentration09 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

۲ یادگیرنده فعال باشید. هنگام مطالعه یک کتاب یا جزوه، گوش دادن به یک سخنرانی سعی کنید مطالب آن را به خودتان مرتبط کنید. در حین مطالعه از خودتان سوال بپرسید و مطالب را با زندگی و تجربیات خود و هر آنچه که قبل از ان در مورد این موضوع آموخته اید، مقایسه کنید و پس از آن مطالب آموخنه شده را به دیگران اانتقال دهید و از مطالب در زندگی روزمره خود استفاده کنید. بدین صورت شما یک یادگیرنده فعال خواهید شد و اینکار به صورت چشمگیری باعث افزایش تمرکز شما در حین مطالعه می شود.

study concentration100 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

۳ تمرین روش های تمرکز ذهنی. برای بهبود تمرکز، باید صبور باشید و به خودتان زمان دهید. با انجام روش های زیر می توانید تمرکز خود را افزایش دهید:

  • روش اول: اکنون اینجا باش. در حین گوش دادن به استاد در کلاس درس یا یک سخنرانی و یا مطالعه یک کتاب، ذهن شما به سمت موضوعات دیگری جلب می شود و آگاهی را نسبت به سخنران یا کتاب از شما می گیرد و افکار شما سرگردان می شود. به عنوان مثال ممکن است به این موضوع فکر کنید که پس از اتمام سخنرانی به جایی بروید و یک قهوه بنوشید. در این مدت که ذهن شما به قهوه متمرکز شده، شما بخشی از سخنرانی را از دست می دهید. در این مواقع به خود بگویید : ” اکنون اینجا باش.” افکار سرگردان را فقط به موقعیتی که در آن هستید سوق دهید و فکر کردن به قهوه را به بعد از سخنرانی موکول کنید.

روش دوم: سرگردانی افکار خود را تعقیب کنید. هر بار که افکار شما از موضوع اصلی مطالعه دور شد، در جایی از صفحه یا دفترچه یادداشت یک علامت ضربدر بزنید و در پایان مطالعه تعداد آنها را شمارش کنید و در جایی یادداشت کنید. در زمان های مطالعه بعد سعی کنید تعداد ضربدرها را کاهش دهید. پس از مدتی شما قدرت این را خواهید داشت که افکار خود را کنترل کرده و باعث افزایش تمرکز ذهنی خود شوید.

study concentration11 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

۴ زمانی را برای نگرانی هایتان اختصاص دهید. تحقیقات نشان داده افرادی که مدت زمانی را در طول هفته به نگرانی ها و اتفاقات مهمی زندگی و فکر کردن در مورد آن ها اختصاص می دهند، در طول یک ماه ۳۵ در صد کمتر از بقیه افراد، نگران می شوند. این ثابت می کند که اگر شما سعی کنید زمان هایی را برای نگرانی های حود در نظر بگیرید و به آن فکر کنید در زمان های دیگر سراغ شما نمی آیند و اینگونه در حین یادگیری تمرکز بیشتری خواهید داشت.

اگر در حین مطالعه، مواردی شما را نگران می کند و ذهنتان را مشغول می کند از روش ” اکنون اینجا باش.” استفاده کنید و فکر کردن به موضوع نگران کننده را به وقت مشخصی موکول کنید. به طور مثال قبل از شروع مطالعه درس مورد امتحان، نیم ساعت به خود زمان دهید و راجع به نگرانی های خود در مورد امتحان و اتفاق هایی که پس از موفقیت یا شکست در آن رخ می دهد، فکر کنید و پس از پایان این زمان با تمرکز بالایی مطالعه خود را انجام دهید.

study concentration12 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

۵ هدف گذاری برای مطالعه. برای مطالعه های بلند مدت و کوتاه مدت خود هدف گذاری کنید. به عنوان مثال فرض می کنیم شما برای آزمون کنکور خود را آماده می کنید. برخی از دروس از دروس مورد علاقه شما نیستند. و این موضوع موجب نا امیدی در انجام مطالعه و کسب موفقیت می شود. شما با فکر کردن به نتیجه مطلوب در کنکور و تعیین هدف برای کسب موفقیت در رشته ای خاص می توانید به خود بگویید: برای رسیدن به این هدف باید همه دروس را به صورت صحیح و با تمرکز بالا مطالعه کرد و در غیر این صورت به هدف نمی رسید. برای رسیدن به هدف باید سختی هایی را تحمل کرد. بدین صورت با هدف گذاری در مطالعه های بلند مدت می توانید تمرکز خود را حفظ کنید.

برای مطالعه کوتاه مدت نیز هدف گذاری کنید. به عنوان مثال شما باید در یک روز یک فصل از کتاب را مطالعه کنید. می توانید به خود بگویید نیمی از فصل را تا ساعت ۴ می خوانم و به یک پیاده روی می روم و باقی آن را بعد از پیاده روی می خوانم.

با هدف گذاری برای مطالعه خود می توانید تا حدود زیادی باعث افزایش تمرکز خود در حین مطالعه شوید.

study concentration13 روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه

۶  تعیین زمان های کوتاه استراحت در حین مطالعه. تحقیقات نشان داده پس از هر یک ساعت مطالعه باید ۵ الی ۱۰ دقیقه وقفه ایجاد کنیم. در این زمان بلند شوید، حرکات کششی انجام دهید، آب بنوشید، میان وعده بخورید. این وقفه استراحت کوتاه موجب می شود تا خون را به همه جای بدنتان پمپ کنید و ذهنتان جاذب مطالب جدیدی شود که بعد از استراحت می خواهید مطالعه کنید.

 

تهیه و ترجمه : مصطفی کبیری (فیزیکفا)


هاست

از کبیری

مصطفی کبیری کناری متولد سال ۱۳۶۷ در شهرستان فریدونکنار (استان مازندران) ، دبیر فیزیک رسمی آموزش و پرورش شهرستان فریدونکنار، کارشناسی رشته دبیری فیزیک در دانشگاه مازندران هستم . هدف از ایجاد این سایت برای من ، ایجاد یک محیطی آموزشی کارآمد است که در آن دانش آموزان بتوانند فیزیک را به صورت پایه ای و مفهومی بیاموزند .

2 دیدگاه دربارهٔ «روش های افزایش تمرکز در حین مطالعه»

سلام برخی از افراد واقعا دچار اختلالات تمرکز حواس هستند از جمله مبتلایان به ADHD. اکثر مطالب فوق برایشان کاربردی هست ولی معلمین باید چنین دانش آموزانی رو شناسی تا بهتر با آنها برخورد داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *