دسته‌ها
دانستنی های فیزیک

روش های مطالعه فیزیک

مطالعه فیزیک موضوعی است که غالبا دانش آموزان در آن، به دلیل پیچیدگی های ریاضی با مشکل روبرو می شوند. روش های مطالعه فیزیک با این حال فیزیک، علم طبیعت است و بسیار جذاب است و می تواند در درک بسیاری از پدیده های اطراف ما و توسعه تکنولوژی به ما کمک کند. ما راهنمایی هایی را برای شما در زیر می آوریم تا درک بهتری از مفاهیم فیزیک پیدا کنید و در امتحانات درس فیزیک نتایج بهتری کسب کنید.

 


 

 

 

 
چگونه فیزیک بخوانیم ؟ ۵ روش برای بهبود حافظه شما در مطالعه فیزیک
۱- مبانی اصلی
فیزیک بر اساس چند تئوری مرکزی شکل گرفته است و هر کدام از آن ها توسعه پیدا می کنند. اکثر دانش آموزان در درک مسائل طرح شده در امتحان دچار مشکل می شوند. چون با پایه های اساسی فیزیک آشنایی ندارند. بنابراین به جای حفظ مسائل پیچیده، توصیه می کنیم مفاهیم و نظریه های اساسی را که به شما در درک اصول پایه و ارتباط بین موضوعات مختلف کمک می کند، یاد بگیرید. یک راه موثر برای بدست آوردن یک دید کلی از مفاهیم فیزیکی و روابط آن ها، ایجاد یک نقشه ذهنی مانند زیر است:

 روش های مطالعه فیزیک

۲- تقویت مهارت های ریاضی خود
همانطوری که قبلا گفتیم، هنگامی که شما به مطالعه فیزیک می پردازید، با عناصر ریاضی زیادی روبرو می شوید. توصیه می کنیم متناسب با هر مبحث فیزیکی که مطالعه می کنید، ریاضیات مربوط به آن را نیز مطالعه کنید. بدین صورت علاوه بر فهم بیشتر در فیزیک، ریاضی خود را نیز بهبود می بخشید.

۳- ساده سازی
سعی کنید موقعیت را تا آنجا که ممکن است ساده کنید. در ابتدا شاید با مطالعه فیزیک با این ذهنیت روبرو شوید که مبحث بسیار پیچیده است و از درک آن ناتوانید. اما اشتباه نکنید و ذهنیت خود را با شروع از مثال های ساده تر و تجزیه و تحلیل آن، تغییر دهید. خواهید دید که پس از مدتی، مسائل پیچیده برای شما آسان می شود.

۴- استفاده از نقاشی
بهترین راه برای درک مفاهیم فیزیک رسم شکل و نقاشی کشیدن است. ما درباره اهمیت نقشه های ذهنی صحبت کرده ایم، اما نقاشی ها نیز برای شناخت و مطالعه فیزیک ضروری است. ما توصیه می کنیم، هر زمانی که می توانید یک نقاشی برای نشان دادن یک مفهوم فیزیکی بکشید. همانند شلدون (سریال بیگ بنگ تئوری) در زیر:

 روش های مطالعه فیزیک

۵- استفاده از فلش کارت ها و یادداشت برداری
از کلمات، واحد های اندازه گیری، اصل های عمومی و مفهوم فیزیکی جدیدی که با آن آشنا می شوید، یادداشت بردارید. این باعث می شود که با مطالعه یادداشت های خود، ذهن خود را برای مفاهیم فیزیک تقویت کنید و در آینده برای درک مفاهیم جدیدتر، به شما کمک شایانی خواهد کرد. یا می توانید از فلش کارت هایی که برای مفاهیم فیزیکی ایجاد شده اند استفاده کنید.

این ۵ روش موجب بهبود یادگیری فیزیک در دانش آموزان می شود بخصوص اگر از همه روش ها همزمان استفاده کنید. هر چند نوع یادگیری در هر دانش آموز متفاوت است. بنابراین توصیه می کنیم از روش هایی استفاده کنید که برای شما مفیدترند.

ترجمه و تالیف مقاله: مصطفی کبیری


هاست

از کبیری

مصطفی کبیری کناری متولد سال ۱۳۶۷ در شهرستان فریدونکنار (استان مازندران) ، دبیر فیزیک رسمی آموزش و پرورش شهرستان فریدونکنار، کارشناسی رشته دبیری فیزیک در دانشگاه مازندران هستم . هدف از ایجاد این سایت برای من ، ایجاد یک محیطی آموزشی کارآمد است که در آن دانش آموزان بتوانند فیزیک را به صورت پایه ای و مفهومی بیاموزند .

3 دیدگاه دربارهٔ «روش های مطالعه فیزیک»

سلام . اگر لطف کنید کتب مراجع فیزیک که در حد دانش اموزان دبیرستانی باشند مانند فیزیک هالیدی را در سایت خود بذارید

سلام وقتتون بخیر،من کارشناسی فیزیک هستم،متن هالیدی رو میخونم و متوجه میشم اما نمیتوانم مسئله حل کنم و تشخیص بدم مربوط به چه فدمولیه،راهکاری دارین؟

شما نیاز دارید دست به قلم شید و تمرین کنید. ابتدا سعی کنید خودتون مسائل رو حل کنید. اگر نتونستید از پاسخامه کمک بگیرید. باید اینکار رو تکرار کنید تا خودتون بتونید مساله جدیدی رو بدون کمک پاسخنامه حل کنید.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *